سلب حیات از یک انسان زنده توسط انسانی دیگر تعریف عامیانه جرم قتل می باشد در یک تقسیم بندی اولیه قتل به انواع قتل عمد و قتل غیر عمد تقسیم می گردد.طبق ماده 204 قانون مجازات اسلامی ایران، قتل نفس بر سه نوع است که شامل، عمد، شبه عمد و خطا است.
در ماده 205 گفته شده است که قتل عمد برابر مواد این قانون موجب قصاص است و اولیایی دم میتوانند با اذن ولی امر قاتل را با رعایت شرایط قصاص کنند و ولیامر میتواند این امر را به رئیس قوهقضاییه یا دیگری تفویض کند.
طبق ماده 204 قانون مجازات اسلامی ایران، قتل نفس بر سه نوع است که شامل، عمد، شبه عمد و خطا است.
در ماده 205 گفته شده است که قتل عمد برابر مواد این قانون موجب قصاص است و اولیایی دم میتوانند با اذن ولی امر قاتل را با رعایت شرایط قصاص کنند و ولیامر میتواند این امر را به رئیس قوهقضاییه یا دیگری تفویض کند.
قتل عمد
مواردی که قاتل با انجام کاری قصد کشتن شخص معین یا فرد یا افرادی غیرمعین از یک جمع را دارد خواه آن کار نوعاً کشنده باشد خواه نه، ولی در عمل سبب قتل شود و قتل عمد گویند.
همچنین در مواردی که قاتل عملاً کاری را انجام دهد که نوعاً کشنده باشد هرچند قصد کشتن شخص را نداشته باشد نیز قتل عمد محسوب میشود.
در صورتی که قاتل قصد کشتن را ندارد و کاری را انجام میدهد نوعاً کشنده نیست ولی نسبت به طرف براثر بیماری و یا پیری نا توانی یا کودکی و امثال آنها نوعاً کشنده باشد قاتل نیز به آن آگاه باشد را قتل عمد مینامند.
در ماده 207 قانون مجازات اسلامی آمده است که هرگاه مسلمانی کشته شود قاتل قصاص میشود و معاون در قتل عمد به 3 سال تا15 سال حبس محکوم میشود.
همچنین در ماده 208 این قانون آمده است هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته باشد ولی از قصاص گذشت کرده باشد و اقدام وی باعث اخلال در نظم جامعه یا خوف دیگران شود موجب حبس تعزیری از 3 تا 10 سال خواهد بود.
قانونگذار در ماده 220 ق.م.ا. می گوید:پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و به پرداخت دیه قتل به ورثهی مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد
گفتنی است در تبصره ماده 208 آمده است که در این مورد معاونت در قتل عمد موجب حبس از یک تا پنج سال است.
بنابر ماده 209 این قانون، هرگاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بکشد محکوم به قصاص است بنابراین باید ولی زن قبل از قصاص قاتل نصف دیه مرد را به او بپردازد.
در ماده 210 آمده است که هرگاه کافر ذمی عمداً دیگر را بکشد قصاص میشود اگر چه پیرو دو دین مختلف باشد اگر مقتول زن می باشد باید ولی او قبل از قصاص نصف دیه مرد ذمی را به قتل بپردازد.
تاثیر اکراه در قتل
گاهی با وجود اینکه شخصی مرتکب جرم شده است، قانون اجازهی تعقیب و مجازات متهم را نمیدهد. به عوامل مانع تعقیب متهم، عوامل رافع مسئولیت گفته میشود که عبارتند از: اکراه، اضطرار، اجبار، مستی، جنون و صغیر بودن.
اکراه در قوانین جزایی عبارتست از: “وادار کردن دیگری به انجام یا ترک فعلی که از آن کراهت دارد.اکراه در قتل زمانی است که فعل مورد درخواست اکراه کننده جنایت بر نفس و قتل دیگری باشد.
شرایط کلی تحقق اكراه:
هرگاه فردی با تهدید جانی یا مالی، شخصی را وادار به عملی کند که به آن رضایت ندارد، اکراه محقق میشود.البته نباید پنداشت که هر تهدیدی رافع مسئولیت است. بلکه تهدیدی اکراه محسوب میشود که غیر قانونی، غیر قابل تحمل، غیر قابل اجتناب، غیر قابل دفع، احتمالی و قریبالوقوع باشد. به عنوان مثال اگر شخصی متهم را تهدید کند که او را از طریق امور ماوراءالطبیعه طلسم میکند یا تهدید کند که او را با دست خفه میکند، در حالی که چنین قدرت بدنی ندارد، چنین تهدیدی اکراه محسوب نمیشود و متهم نمیتواند برای دفاع از خود بدان استناد کند.
ملاک تشخیص قابل تحمل بودن یا نبودن تهدید، خود فرد است. به این معنا که لازم نیست تهدید برای همهی افراد غیر قابل تحمل باشد، بلکه کافی است ثابت شود که تهدید برای آن فرد قابل تحمل نبوده است.
قتل عمد:
استثنایی بر قاعده کلی اکراه
قاعده ای که دربارهی اکراه بیان شد، در همه جرائم جاری است، بهاستثنای قتل عمد. در قتل عمد بهدلیل حرمت خون انسان، مسئولیت جرم قتل با قاتل است، هرچند که بهعلت اکراه از سوی شخص دیگری مرتکب جرم قتل شده باشد. (ماده ۳۷۵ قانون مجازات اسلامی) اما در مورد صدمات کمتر از قتل، اکراه طبق قاعدهی کلّی، رافع مسئولیت مرتکب است. بنابراین اگر فرد مضروب زنده بماند، مسئولیت جزایی بر عهده اکراهکننده است، نه مرتکب عمل. (ماده ۳۷۹ ق.م.ا.)
حالات مختلف اکراه در قتل عمد
۱- هرگاه مرتکب قتل، شخص عاقل و بالغی باشد، قاتل به قصاص نفس و اکراهکننده به حبس ابد محکوم میشود. (ماده ۳۷۵ ق.م.ا.)
۲- هرگاه اکراهشونده (قاتل) طفل غیرممیز یا مجنون باشد، فقط اکراهکننده قصاص میشود. (تبصره ۱ ماده ۳۷۵ ق.م.ا.) در این حالت، دیوانه و کودک غیرممیز که فاقد قوهی ادراک و تشخیص است، مانند ابزاری برای ارتکاب جرم مورد استفاده قرار گرفته و مسئولیتی ندارند.
۳- هرگاه اکراهشونده طفل ممیز (یعنی کودکِ دارای قوهی ادراک و تشخیص) باشد، پرداخت دیه مقتول بر عهدهی عاقلهی قاتل است و اکراهکننده نیز به حبس ابد محکوم میشود. (تبصره ۲ ماده ۳۷۵ ق.م.ا.)
وضعیت مرتکب جرم مسئولیت مرتکب مسئولیت اکراهکننده
شخص عاقل و بالغ قصاص نفس حبس ابد
شخض مجنون و صغیر غیر ممیز فاقد مسئولیت قصاص نفس
شخص صغیر ممیز دیه بر عاقله حبس ابد.
تاثیر اکراه در قتل شبهعمد
فرض کنید آقای الف شخصی را وادار میکند که به دیگری ضربهای وارد کند و آن ضربه اتفاقا موجب مرگ او میشود. بهعنوان مثال سیلی به او زده و در نتیجه پایش لیز خورده و سرش به جسم سختی برخورد کرده و سبب مرگ او میشود. این قتل غیرعمد است.
در مورد قتل غیرعمد، استناد به قاعده کلی اکراه برای معافیت مرتکب از مسئولیت امکانپذیر است و در نتیجه، پرداخت دیه مقتول بر عهده اکراهکننده است.
در مورد قتل غیرعمد، استناد به قاعده کلی اکراه برای معافیت مرتکب از مسئولیت امکانپذیر بوده و در نتیجه، پرداخت دیه مقتول بر عهده اکراهکننده است.
تاثیر اکراه در قتل از ناحیه مقتول
آيا شخصی میتواند دیگری را بر کشتن خویش اکراه کند و او را تهدید نماید که «اگر مرا نکُشی، تو را میکُشم» و نتیجهی این سخن، آن باشد که چون شخص مکرِه بر بدن خود سلطه داشته و اکراه وی، رضایت ضمنی او بر رفع مسؤلیت مکرَه محسوب میشود پس مکرَه از هر نوع مسؤولیتی تبرئه گردد؟
با نگاهی به مبانی نظری و استدلالات فقها و حقوقدانان، حتّی با وجود تحقّق عناصر اکراه در موضوع مورد بحث، شخص مکرَه از مسؤلیّت کیفری با این عنوان مبرّا نخواهد بود.
اما اگر به دلیل عدم اطاعت از مقتول و استنکاف از کشتن وی اکراه کننده اقدام به اجرای تهدیدات خود بنماید مکره میتواند از باب دفاع اقدام به قتل بنماید.
دیه مقتول بر عهده اکراهکننده است.
تاثیر اکراه در قتل از ناحیه مقتول
آیا شخصی میتواند دیگری را بر کشتن خویش اکراه کند و او را تهدید نماید که «اگر مرا نکُشی، تو را میکُشم» و نتیجهی این سخن، آن باشد که چون شخص مکرِه بر بدن خود سلطه داشته و اکراه وی، رضایت ضمنی او بر رفع مسؤلیت مکرَه محسوب میشود پس مکرَه از هر نوع مسؤولیتی تبرئه گردد؟
با نگاهی به مبانی نظری و استدلالات فقها و حقوقدانان، حتّی با وجود تحقّق عناصر اکراه در موضوع مورد بحث، شخص مکرَه از مسؤلیّت کیفری با این عنوان مبرّا نخواهد بود.
اما اگر به دلیل عدم اطاعت از مقتول و استنکاف از کشتن وی اکراه کننده اقدام به اجرای تهدیدات خود بنماید مکره میتواند از باب دفاع اقدام به قتل بنماید.
موسسه حقوقي دادخواه كيان با مديريت ابراهيم كياني وكيل پايه يك دادگستري و مشاور دادگستري